Moarte cămătarilor şi bancherilor!

A, scuze, trebuia să pun ghilimele... Da' lasă, că merge şi-aşa...

Ieri m-am apucat să citesc Spartacus, cartea! E scrisă de Raffaello Giovagnioli pe la 1850, nu mai ştiu exact şi nu mă puneţi să caut pe wiki ori goo. E foarte mişto, cu parfumul vremii, cu expresii demult prăfuite... Dar nu prea aduce cu filmul, cu serialul pe care l-am urărit pe HBO. Mai multe am să vă povestesc însă mâine, când am s-o termin. Are totuşi fro' 500 de pagini...

Vreau să remarc însă unele chestii extrem de interesante şi foarte actuale cu vremurile noastre de acum. Chestii care probabil o să-l intereseze pe al nostru Geocer. De exemplu, cum marele dictator Lucius Cornelius Sulla Felix a confiscat averile şi a făcut curăţenie, lucruri pe care Geocer le-ar aplauda în picioare, dacă s-ar repeta azi: "În vremea proscripţiilor, a omorât 17 consuli, 7 pretori, 60 de edili, 300 de senatori, 1.600 de cavaleri şi 70.000 de cetăţeni". Cu senatorii mai treacă-meargă, "cavalerii" sunt maneliştii de azi, mai greu cu cetăţenii... Dar dacă sunt băsescieni, atunci nu ar mai fi nicio altă problemă!

Apropo de Senat, acesta era organul suprem al puterii de stat în Roma antică şi îşi trage numele de la latinescul "senex", care înseamnă "bătrân". La origine, în Senat erau aleşi cei mai bătrâni nobili, patricieni. Şi la noi sunt foarte mulţi bătrâni, de până în 30 de ani...

Mi-a mai plăcut o peroraţie a câtorva patricieni (nobili), care erau de fapt prigoniţi de averi, nu aveau aşa de multe avantaje, precum alţi nobili romani. E un dialog foooarte actual, şi acesta:
"- Oare e cineva mai nenorocit decât noi, aceştia, pe care autoritatea legilor atotputernice ne constrâng să ne trăim cei mai frumoşi ani ai tinereţii în sărăcie, chinuiţi de dorinţe nesatisfăcute?
- Cine e mai sărac decât noi, care, prin ironia sorţii, ne-am născut patricieni?
- Nu suntem decât nişte calici înveşmântaţi în togi.
- Nişte asupriţi şi nişte amărâţi nepoftiţi la ospăţul bogatei Republici romane.
- Moarte cămătarilor şi bancherilor!
- Prăvălească-se asupra Senatului fulgerul atotputernic al lui Jupiter, scrum să se aleagă de el!
- Prezentul e jalnic, iar viitorul va fi şi mai jalnic. De ce să trăim de azi pe mâine o viaţă atât de mizerabilă? N-ar fi timpul să ne trezim?"

Super, nu?

Sunt multe de învăţat din această carte. Pe lângă faptul că mi-am reamintit multe dintre faptele de glorie ale armatelor romane, carthagineze, trace sau galle, de numeroşi oameni care au contribuit la crearea Romei şi Italiei moderne, că m-am transpus în istoria glorioasă a Romei şi m-am regăsit în numeroase edificii pe care le-am vizitat recent, înveţi şi foarte multe lucruri pe alături.

De exemplu, ştiaţi că "matroană" nu e un cuvânt urât, ci în Roma era de fapt o femeie măritată, de neam ales? Sau "conclavul", înainte de a fi cel care alege noul papă, era considerat a fi dormitorul secret al matroanelor, în care acestea se retrăgeau pentru a-şi primi prietenii cei mai apropiaţi? Sau că "stadiumul" era de fapto măsură de lungime de 125 de paşi, adică exact cât are un stadion de fotbal în zilele astea?

Comentarii

Ciupel a spus…
Un mic amanunt: Cand mai citesti in texte vechi cum ca "cutarica" a omorat atatia si atatia nu trebuie crezut. Deobicei textele astea se scriu pentru a ataca sau a sustine pe cineva sau ceva. Asa este si acum si asa a fost mereu.
Geocer a spus…
N-am inteles ce ai cu mine. Eu am zis doar ca trebuie sa vina la putere DDD si sa dea legea de muraturi, adicatelea sa nu mai avem voie sa ne platin datoriile !
Canguru' a spus…
Ciupel, daca ai citi Spartacus te-ai infiora! Pai in cei patru ani de campanie, Spartacus a dus zeci de lupte si cam toate au fost amintite in carte.
La un moment dat, autorul s-a plictisit sa prezinte fapte de arme sau strategii si spunea direct bilantul: romanii au pierdut 15 mii de oameni, gladiatorii 8 mii... Asa de cateva ori, de parca ne era prezentat scorul la un meci de fotbal =))

Postări populare de pe acest blog

JURNAL DE CĂLĂTORIE (10): Djurgarden

Am învins balaurul Helicobacter pylori!

Piteștiul nu e în Oltenia!