CFR-ul și ofertele: 25% discount și 35 km în plus

Zilele trecute am avut parte de o aventură pe cinste cu CFR-ul, care s-a gândit să condimenteze un pic drumul cu trenul, oferindu-mi un Escape Room autentic: scapă din vagon dacă poți și dă-te jos la gara din Pitești! Ca orice novice în jocurile de evadare, am eșuat! Astfel că am coborât din tren abia la Stâlpeni, la "decât" 35 km de Pitești!!!

Vineri 13 (mda, era normal să se întâmple, oare de ce mă mir) mă hotărăsc eu să las mașina acasă și să trag o fugă la București cu trenul. Nu am mai mers cu trenul în România decât o singură dată în ultimii 18 ani (de când am terminat facultatea), așa că mi s-a părut interesant să redescopăr farmecul călătoriei pe calea ferată. În plus, aveam treabă fix în centrul Capitalei, la o oră la care traficul este imposibil, așa că alegerea de a lua metroul de la Gara de Nord dus-întors mi s-a părut a fi cea mai bună variantă.

M-am bucurat că am scăpat ieftin și (teoretic) rapid, dar am sfârșit prin a ajunge acasă cu 4 ore întârziere față de ora planificată. Oare la ce mă puteam aștepta de la CFR? Și vina este numai și numai a lor! La biletul de întors nu mi-a specificat nimeni că la Golești, din două vagoane, unul o ia către Pitești și celălalt către Câmpulung! Și eu am avut ghinionul să călătoresc în cel care o ia spre Câmpulung, astfel că m-am trezit la Stâlpeni! Cum s-a ajuns aici, dacă eu aveam bilet spre Pitești, nu înțeleg! Degeaba a încercat să dea Nașul vina pe mine, că nu am fost atent să schimb vagonul la Golești... Păi am primit vreun Manual cu Instrucțiuni și nu l-am citit, sau ce? De unde să visez eu că cele 20 de minute petrecute la Golești sunt pentru detașarea vagonului în care trebuia să fiu eu? Nu mai spun, că datoria Nașului era să întrebe la modul general dacă este vreun călător care merge la Pitești, nu să-l lase să coboare la Stâlpeni și de-acolo să se descurce cum o putea el mai bine...

Privind retroactiv, drumul acesta cu trenul mi s-a părut ca o succesiune de dușuri reci-calde, reci-calde... Cu ochiul liber se vede că CFR Călători a schimbat câte ceva în modul de a face transport, dar multe (mentalități, promovare, prezentare, servicii) au rămas la stadiul de acum 25 de ani.

Prima impresie pe care am avut-o a fost negativă. Am intrat pe site-ul lor și am vrut să văd cât costă biletul și, eventual, să mi-l iau online. Site-ul e de o absurditate gravă! Ca să îți configurezi un traseu dus-întors trebuie să îți faci cont, să te înregistrezi!!! Ce dracu o însemna asta, fiindcă nu am avut curiozitatea... Paginile ți se deschid una peste alta, online nu poți să faci nimic altceva decât să afli ora la care ai putea să pleci spre București.
BILĂ NEAGRĂ: SITE-UL E VARZĂ

Buuun... Zic "Lasă, mă, că mă duc direct acolo și îmi iau bilet". Mi-era un pic frică de mirosurile de navetiști și de aurolacii din gară, dar din fericire am scăpat. Mai mult decât atât, am rămas impresionat de faptul că biletul nu mai e un simplu bilet, ci e o adevărată oportunitate de a alege cea mai bună variantă. Aici trebuie să remarc faptul că cineva deștept a împrumutat din strategiile de vânzare ale companiilor feroviare din străinătate. Pe lângă oferta clasică de bilet dus și bilet întors (cum era pe vremuri), acum ai posibilitatea de a alege un bilet dus-întors cu reducere semnificativă dacă preferi același tip de tren (InterRegio, de exemplu), ai discounturi pentru grupuri, pentru categorii de persoane (elevi, studenți, pensionari, persoane cu handicap etc), ai discount pentru weekend sau diferite reduceri pentru tichete achiziționate din timp (chiar și cu o lună înainte). În plus, dacă alegi varianta cu dus-întors cu același tip de tren, nu mai trebuie să stai cu grija că pierzi trenul la întoarcere! Eu, de exemplu, aveam întoarcere de la 16:30, dar dacă nu ajungeam la el, puteam lua trenul de la 17:30, pe cel de la 18:30 sau orice alt tren București - Pitești până pe 6 iunie!!! Iar cireașa de pe tort este prețul: 32 de lei! Ieftin ca braga!
BILĂ ALBĂ: TICHETELE IEFTINE ȘI BUNE

Din nou buuuun... Fiindcă timpul îmi permite și vreau să fac din această călătorie, una de neuitat, traversez strada până la Mec și îmi iau un Apple Pie cu ceai din ierburi și miere, iar pentru drum, un Caramel Macchiato. Le savurez pe terasă, apoi mă îndrept agale spre gară.

Am timp să trag cu ochiul și la noua gară, care arată bine fiindcă e nouă, dar impresia mea este că seamănă cu Piața Ceair. Și ea a fost frumoasă când a fost nouă, dar după ce au intrat vandalii în ea, a ajuns ca un WC public și pe dinafară, dar și pe dinăuntru. Părerea mea este că trebuia păstrată vechea gară, care oricum era un fel de monument istoric, dar renovată la standardele actuale. De ce toate orașele lumii au gări dintr-acestea vechi, dar cu facilități moderne și numai noi trebuie să trântim o construcție futuristă? Mă rog...
BILĂ ALBĂ: ACOMODAREA

Intru în tren. Săgeata albastră, deci ceva fin. Sunt doar două vagoane, semn că nu prea mai circulă lumea cu trenul, acum preferă coșciugele alea de maxi-taxi, conduse de șoferi idioți care au o mână ocupată cu vorbitul la telefon și cealaltă mână ocupată cu ținutul și număratul banilor. Îmi găsesc repede locul. Mai greu a fost să identific Vagonul 1. Pe bune! Nu scrie nicăieri care e Vagonul 1 și care e Vagonul 2! Bine că nu sunt vreo 10... Scaunul e deja fotoliu, e foarte elegant. Arunc un ochi la vagon. E spațios, e modern, compartimentarea este futuristă, scaunele sunt așezate în toate pozițiile posibile: cu fața, cu spatele, laterale, față în față, banchete clasice, etc... Bine că au dispărut cușetele vechi, acele compartimente oribile unde mai mereu aveai ghinionul să nimerești lângă vreun sconcs.
BILĂ ALBĂ: VAGONUL

Mă așez confortabil și aștept să pornească trenul. Dau să pun Caramelul într-un spațiu special pentru lichide. Mă uit stânga-dreapta, față-spate, nimic! Pfuai! Trebuie să stau cu paharul fierbinte în brațe și cu sticla de apă între picioare tot drumul. Soarele îmi bate direct în cap, dau să trag perdeaua... Care perdea? Nu mai există perdele! Măsuță, nu, loc pentru gunoi, unde să arunc ambalajul de la ciocolată, nu! A dispărut tot, băi fraților!
BILĂ NEAGRĂ: LIPSA ACCESORIILOR

Drumul e același pe care îl știam, nu are rost să comentăm, fiindcă e greu să pui un coș de gunoi în vagon, ce să mai speri la modernizarea șinelor... Până și gările sunt aceleași halte triste, îmbâcsite și pline de melancolii negative. Întârzierile sunt Marcă Înregistrată CFR. Nu pot nici acum să înțeleg de ce, circa 25-30 km în județul Argeș s-a circulat cu maxim 5 km/h!!! Nu pot să înțeleg și pace! Nu mai zic de gafa pe care au făcut-o cu trimisul meu la Stâlpeni!
BILĂ NEAGRĂ: DRUMUL CU ÎNTÂRZIERI

Din ce am observat, CFR-ul rămâne modul de transport preferat de navetiști și studenți. Una peste alta, nu e rău să tragi o fugă cu trenul la București, din când în când, dar trebuie să fii foarte atent să nu te trimită ăștia la Câmpulung sau Curtea de Argeș, cu toate că tu ai luat bilet spre Pitești. Înarmează-te cu răbdare și tutun și poate totul va ieși bine. În cazul în care iese rău, măcar să ne distrăm cu Kamikaze, cu Absolut toate glumele despre întârzierile CFR.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

JURNAL DE CĂLĂTORIE (10): Djurgarden

Am învins balaurul Helicobacter pylori!

Piteștiul nu e în Oltenia!